اثر «اخلاق و سیر تاریخی آن در افغانستان» به زیور چاپ آراسته گردید

Ezatullah_admin
شنبه ۱۳۹۹/۱۱/۴ - ۱۵:۱۳
اثر «اخلاق و سیر تاریخی آن در افغانستان» به زیور چاپ آراسته گردید

این اثر توسط محقق عبدالجبار عابد به رشته تحریر درآمده و در ۱۷۰ صفحه از طرف ریاست اطلاعات و ارتباط عامه اکادمی علوم به چاپ رسیده است.

در این کتاب ضمن مقدمه و مروری بر پیشینه موضوع، مفهوم فلسفه اخلاق، اصول و معیارهای آن، همچنان فلسفه اخلاق از دیده فلاسفه کلاسیک و معاصر به بحث کشیده شده است.

اصول و معیارهای اخلاق در افغانستان بحث جداگانۀ دیگری است که در افغانستان قبل از اسلام و در افغانستان بعد از گسترش دین مقدس اسلام مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.

بحث اخلاق که واقعآ موضوع دلچسپ و در تمام جوامع بخصوص در جامعه افغانی از ویژه گی های خاص خود برخوردار است ممیزۀ است که به کمک عقل، انسان را از بقیه جهان هستی متمایز می سازد و تفکیک خیر از شر و خوب را از بد به او می دهد. وقتی انسان دانست که آن خیر است و این شر یعنی این که تفاوت بین این دو پدیده را عقلانی تحلیل نمود درست همین مسآله موضوع فلسفه اخلاق را تشکیل می دهد.

مردم افغانستان در طول دوره های تاریخی از تمام ممیزات، اصول و معیار های اخلاقی بهرمند بوده اند چنانچه شواهد در دست است که مردمان این مرزوبوم قبل از گسترش دید مقدس اسلام با معیارهای خوب اخلاقی آراسته بوده اند، اما وقتی آیین اسلام در این خطۀ باستانی پخش گردید این اصول و معیارها روز بروز وسعت بیشتر کسب کرد و از رنگینی خاصی بهره یافت.

واقعاً نظر به عادات و اخلاق، افغان ها به دین داری، جنگ جوئی، حب الوطنی، راست گوئی، صداقت، ایمانداری و آزاد منشی خیلی مشهور اند، در ادای رسوم و عنعنات پسندیدۀ خویش بسیار مستحکم و پابند هستند مهمان نوازی و عزت داری را از سایر ملت ها به سبقت برده اند آزادی را فریضۀ اول خود می پندارند و برای نگهداشت آن به ایثار جان و مال آماده هستند از حکومت اجنبی سخت متنفر بوده، تابعیت حکمران (نفر اول مملکت) را از فرایض دینی خود میدانند.

قابل ذکر است که در اخیر این کتاب ضمن نتیجه گیری بعضی پیشنهادها هم برای استحکام بیشتر اصول و معیار های اخلاقی در جامعه ما ارائه گردیده است، همچنان منابع استفاده شده نیز در پایان تذکر یافته که درنگارش این کتاب نقش بارز داشته است.

علاقمندان گرامی می توانند محتویات صفحات اول این اثر را از لینک پايين بدست بیاورند:

https://asa.gov.af/.../%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87%20...

یادداشت: اثر ياد شده را از ریاست اطلاعات و ارتباط عامه اکادمی علوم به قيمت مناسب بدست آورده می توانید.

شماره تیلفون: ۰۲۰۲۲۰۱۲۷۹

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۳/۸ - ۹:۵۲
Background image

وضعیت شهروندی و شهر نشینی در کابل

“کنفرانس علمی – تحقیقی “ (طی دو دهه اخیر) ابتدا روی مبرمیت موضوع، هدف و شیوهٔ تحقیق صحبت شد،‌ بعداً در رابطه به تاریخچه شهر کابل مختصراً نکات چند بیان گردید. متعاقباً تعریف های از فرهنگ. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۲ - ۱۰:۵۹
Background image

دفاع از پروژۀ علمی – تحقیقی تحت عنوان (بررسی کاربرد معادلات دیفرانسیل معمولی برای دریافت شدت جریان برق در برخی از مدار های برقی)

اکادمی علوم افغانستان معاونیت بخش علوم طبیعی – تخنیکی مرکز علوم ریاضی، فزیک و تخنیک محترم نامزد محقق خورشید انور "نیازی" عضو علمی مرکز علوم ریاضی، فزیک و تخنیک پروژۀ علمی – تحقیقی خویش. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۲ - ۱۱:۳۴
Background image

دفاع از پروژه علمی – تحقیقی تحت عنوان (( بررسی طرق وقایوی و تداوی پوسیدګی دندانها))

اکادمی علوم افغانستان معاونیت بخش علوم طبیعی- تخنیکی مرکز علوم طب محترم نامزد محقق داکتر احمد جاوید وردک عضو علمی مرکز علوم طب پروژه علمی – تحقیقی خویش را تحت عنوان (( بررسی طرق. . .

BACK TO NEWS