رئیس جمهور غنی: انجمن ادبی هرات از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و اکادمی علوم تقویت خواهد شد

Ezatullah_admin
یکشنبه ۱۳۹۹/۱۱/۵ - ۱۱:۲۰
جمهور رئیس غني د هرات ادبي ټولنه به د اطلاعاتو فرهنګ او علومو اکاډمۍ له لوري پیاوړې شي

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در جریان سفرش به ولایت هرات، در مراسم صد سالگی روزنامه اتفاق اسلام، نود سالگی انجمن ادبی هرات و تجلیل از ۶۰۶ مین سالروز تولد حضرت مولانا عبدالرحمن جامی، اشتراک و سخنرانی کرد.

در این مراسم که در تالار مقام ولایت هرات بتاریخ ۳ دلو برگزار شده بود، ابتدا استاد نظری آریانا صحبت کرد و در مورد تاریخچه روزنامه اتفاق اسلام معلومات داده، گفت که این نشریه یکی از روزنامه های نادر در کشور است که یک سال بعد از سالروز استرداد استقلال به چاپ رسید.

وی افزود که این روزنامه به نام هرات گره خورده است، نشانۀ هویت ماست و زمانی که از هرات یاد می کنیم، نام روزنامه اتفاق اسلام در ذهن ما مجسم می شود.

نظری آریانا ضمن اینکه خواهان توجه بیشتر حکومت به این روزنامه شد، گفت که این روزنامه نقطه فرهنگی برای نویسندگان و فرهنگیان هرات است و وسیله ارتباط میان حکومت و مردم می باشد.

سپس استاد داوود منیر در مورد انجمن ادبی هرات صحبت کرده، گفت که انجمن ادبی هرات یک نهاد ادبی و غیردولتی است و از بدو تاسیس آشنایی با ادبیات جهان و نشریه های فراوان دارد و ژانرهای ادبی مختلف را از این طریق به نشر می رساند.

وی گفت که ما نیاز به ادبیات نوین داریم که با دنیا تعامل داشته باشد، به ویژه در عرصه هنر و فرهنگ. چیزی که ما به شدت نیاز داریم و می تواند ما را به هم جمع کند، ادبیات ملی است و آن شامل ارزش های دینی، مدنی و میهنی می باشد.

متعاقباً آقای هروی در مورد کتاب علمی و تحقیقاتی زندگانی، شخصیت و اندیشه و آثار مولانا عبدالرحمن جامی که از سوی پوهنتون جامی به چاپ رسیده، معلومات داد.

وی افزود که این کتاب در مدت یک سال توسط محققان و نویسندگان مشهور هرات تهیه و ترتیب شده است و بیش از صد جلد کتاب دیگر نیز تالیف کرده ایم.

سپس امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور صحبت کرده، گفت که تمام آثار بزرگ ادبی و عرفانی بخاطری که بنیاد شان عشق، انگیزه و علاقه بوده، ادامه یافته است.

وی افزود که ما انجمن ادبی هرات را حمایت خواهیم کرد و باید کارهای فرهنگی و ادبی را به روز بسازید. در رسانه های چاپی به ویژه روزنامه اتفاق اسلام اتکای بیشتر به بخش دیجیتالی شود تا هر گوشه کشور به آن دسترسی داشته باشد.

رئیس جمهور غنی پس از استماع صحبت های آنان، گفت که مولانا جامی و تاریخ طبقه نقشبندی ضرورت به تحقیقات همه جانبه دارند.

وی افزود که ما شبکه های اسلامی را کمتر درک کردیم، این شبکه های فکری است که در نقاط مختلف کشور و کشورهای همجوار نقش رابط را داشتند.

رئیس جمهور گفت که کمال الدین بهزاد را فراموش نکنید، زیرا برای چهار قرن تمام صنعت نقاشی امپراتوری عثمانی، صفوی و مغل هند تحت تاثیر سبک نقاشی وی قرار داشت.

رئیس جمهور غنی به مسئولین مربوطه هدایت داد که انجمن ادبی هرات از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و اکادمی علوم تقویت خواهد شد و در زمینه دیجیتال سازی روزنامه اتفاق اسلام اقدام صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور در اخیر سخنانش از تلاش های انجمن ادبی هرات بخاطر نظریات شان در مورد فرهنگ ملی، تقویت مردم سالاری و فرهنگ صلح و خاصتاً اعتدال و وسطیت ابراز امتنان کرد.

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۳/۸ - ۹:۵۲
Background image

وضعیت شهروندی و شهر نشینی در کابل

“کنفرانس علمی – تحقیقی “ (طی دو دهه اخیر) ابتدا روی مبرمیت موضوع، هدف و شیوهٔ تحقیق صحبت شد،‌ بعداً در رابطه به تاریخچه شهر کابل مختصراً نکات چند بیان گردید. متعاقباً تعریف های از فرهنگ. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۲ - ۱۰:۵۹
Background image

دفاع از پروژۀ علمی – تحقیقی تحت عنوان (بررسی کاربرد معادلات دیفرانسیل معمولی برای دریافت شدت جریان برق در برخی از مدار های برقی)

اکادمی علوم افغانستان معاونیت بخش علوم طبیعی – تخنیکی مرکز علوم ریاضی، فزیک و تخنیک محترم نامزد محقق خورشید انور "نیازی" عضو علمی مرکز علوم ریاضی، فزیک و تخنیک پروژۀ علمی – تحقیقی خویش. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۲ - ۱۱:۳۴
Background image

دفاع از پروژه علمی – تحقیقی تحت عنوان (( بررسی طرق وقایوی و تداوی پوسیدګی دندانها))

اکادمی علوم افغانستان معاونیت بخش علوم طبیعی- تخنیکی مرکز علوم طب محترم نامزد محقق داکتر احمد جاوید وردک عضو علمی مرکز علوم طب پروژه علمی – تحقیقی خویش را تحت عنوان (( بررسی طرق. . .

BACK TO NEWS