نقش تجارت در انکشاف اقتصادی افغانستان طی سالهای ۱۳۸۰-۱۳۹۳

Ezatullah_admin
دوشنبه ۱۴۰۰/۵/۱۸ - ۹:۸
نقش تجارت در انکشاف اقتصادی افغانستان طی سالهای ۱۳۸۰-۱۳۹۳

محقق نسرین ترین عضو علمی انستیتوت اقتصاد، مرکز علوم اجتماعی، معاونیت علوم بشری اکادمی علوم افغانستان، از پروژهٔ علمی- تحقیقی خویش تحت عنوان «نقش تجارت در انکشاف اقتصادی افغانستان طی سالهای ۱۳۸۰-۱۳۹۳» به تاریخ ۱۶/ ۵/ ۱۴۰۰هـ. ش روز شنبه دفاع نمود.

ترین ضمن اینکه نقش تجارت را در سکتور های تولیدی و خدماتی کشور به بررسی گرفت، بر چالش های موجود که در برابر تجارت کشور قرار دارد، نیز بحث نمود و گفت: تجارت یکی از راه های دستیابی به رشد و انکشاف اقتصادی میباشد. سطح تجارت یک کشور به خصوص سهم صادرات آن چگونگی انکشاف اقتصادی آنرا نشان می دهد. کشور های پیشرفته و آینده‌نگر دایماً در تلاش اند با سیاست های جایگزینی واردات از وارد نمودن کالای مشابه مورد تولید در داخل کشور جلوگیری نمایند.

به گفتهٔ وی، کشور ما بنابر عوامل مختلف، نبود سیاست های مدرن و پویا، تغییر استراتیژی ها با تغییر دولت ها، شرایط جنگ و فشار مداخلات همسایه ها امکانات برای پیگیری و تطبیق پلان ها محدود شده و در پهلوی آن به نسبت بنیاد های ضعیف اقتصادی سهم صادرات کشور در مجموع تجارت کشور رقم ناچیز را تشکیل داده است.

استاد ترین گفت، کسر رو به صعود بیلانس تجارت در کشور ناشی از موجودیت مشکلات قبلاً تذکر داده شده میباشد که افغانستان را به یک بازار مصرفی کالاهای کشورهای دیگر مبدل نموده است. در پهلوی آن تجار کشور بدون اینکه در خصوص کیفیت کالاها توجه داشته باشند، به وارد نمودن کالاهای بی کیفیت به کشور مبادرت میورزند که این کار سبب ورشکست صنعت‌کاران و دهاقین کشور که محصولات صادراتی و کالای بالمثل وارداتی را تولید می نمایند، می گردد و در نتیجه به صادرات کشور ضربه می‌زند. در صورت استفاده از فرصت های موجوده میتوانیم سطح تولیدات داخلی را از طریق جلب و جذب سرمایه های داخلی و خارجی درعرصۀ تولیدی و زیربنایی افزایش دهیم که هم فرصت کاری برای نیروهای جویندۀ کار ایجاد میشود و هم تولیدات داخلی با کیفیت بهتر در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.

در نهایت این جلسه علمی به سوالات حاضرین جلسه جواب قناعت بخش ارایه گردید و دفاع موصوف به اتفاق آراء از طرف کمیسیون مؤظف مثبت ارزیابی گردید.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۲ - ۱۱:۳۴
Background image

دفاع از پروژه علمی – تحقیقی تحت عنوان (( بررسی طرق وقایوی و تداوی پوسیدګی دندانها))

اکادمی علوم افغانستان معاونیت بخش علوم طبیعی- تخنیکی مرکز علوم طب محترم نامزد محقق داکتر احمد جاوید وردک عضو علمی مرکز علوم طب پروژه علمی – تحقیقی خویش را تحت عنوان (( بررسی طرق. . .

یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ - ۱۲:۲۴
Background image

ارزیابی كاربرد دیوار برشی کانکریتی در صنعت ساختمان

«کنفرانس علمی- تحقیقی» اکادمی علوم: معاون سرمحقق انجنیر محمد مرتضی "شیرزوی" آمر انستیتوت ساختمانی، مرکز ریاضی، فزیک و تخنیک، معاونیت بخش علوم طبیعی- تخنیکی اکادمی علوم افغانستان کنفرانس. . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ - ۱۰:۴۳
Background image

پروسس محصولات زراعتی و نقش آن در رشد اقتصاد کشور

«سیمینار علمی – تحقیقی» الیوم مؤرخ 24/10/1402 سیمینار علمی – تحقیقی تحت عنوان « پروسس محصولات زراعتی و نقش آن در رشد اقتصاد کشور » به اهتمام مرکز علوم کیمیا، بیولوژی و زراعت معاونیت بخش. . .

BACK TO NEWS