پیام رئیس اکادمی علوم افغانستان به‌مناسبت تجلیل از «روز ملی زبان اوزبیکی»

Ezatullah_admin
سه‌شنبه ۱۳۹۹/۷/۲۹ - ۱۵:۱۸
پیام رئیس اکادمی علوم افغانستان به‌مناسبت تجلیل از «روز ملی زبان اوزبیکی»

بِسٌم الله الرحمن الرحیم

وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِلْعَالِمِينَ ﴿۲۲ سوره روم ﴾ صدق الله العظيم.

جلالتمآب محترم رییس جمهور، معاونین محترم ریاست جمهوری، اعضای محترم کابینه، وکلای محترم مجلسین شورای ملی، اعضای محترم ستره محکمه و حضار گرامی، السلام علیکم و رحمت الله و برکاتهُ!

جای بسا خوشی و شادمانی است، که امروز از زبان اوزبیکی به‌عنوان یکی از زبان‌های ملی افغانستان تجلیل و گرامی‌داشت به‌عمل می‌آید و این روز ثبت مهم‌ترین رخداد‌های تاریخی کشور شده که افتخار آن بر می‌گردد به مقام عالی ریاست دولت جمهوری اسلامی افغانستان.

حضار گرامی!

همان‌گونه‌یی که نیکو می‌دانید، زبان مهم‌ترین و عالی‌ترین وجه تمایز انسان نسبت به تمامی موجودات ذیروح شمرده می‌شود که به‌وسیله آن ارتباطات موثردر جامعه بشری میان انسان‌ها و از طرق مختلفِ گفتاری، نوشتاری و اشاری برقرار می‌گردد، که این خود باعث ماندگاری داشته‌های بشر میان نسل‌های مختلف گردیده است.

شکل‌گیری زبان‌های مختلف با قواعد و ساختارهای جداگانه خود یکی از بارزترین شایستگی‌های انسان را به نمایش می‌گذارد که بر مبنای آن فرهنگ‌های متفاوت و ناهمگون شکل گرفته است. افغانستان به دلیل چند قومی بودنِ ساختار اجتماعی آن، یکی از کشورهایی است که گویش‌گران زبان‌های متعددی را در خود جا داده و این امر باعث غنامندی فرهنگ باشنده‌گان این مرز و بوم گردیده است.

زبان اوزبیکی نیز یکی از زبان‌های مهم و اثر گذاری است که قدمت تاریخی زیادی داشته و در افغانستان به‌عنوان یکی از زبان‌های ملی باشندگان این سرزمین در هم‌کُنشی سازنده با زبان‌های ملی ما همچون پشتو، دری و سایر زبان‌های مردمان این خطة تمدنی، نقش پر رنگ و قابل توجهی را در تعالی و پویایی داشته‌های فرهنگی و تاریخی این کشور بازی کرده است.

بر مبنای حکم مادة شانزدهم قانون اساسی، زبان اوزبیکی به‌عنوان یکی از زبان‌های ملی کشور شناخته می‌شود که دولت در جهت رشد، تقویت و انکشافِ آن مسؤول است. خوشبختانه مقام عالی ریاست جمهوری با توجه به حکم قانون اساسی، در این بخش توجه قابل قبولی را داشته است.

اکادمی علوم افغانستان باورمند است که زبان‌ اوزبیکی یکی از منابع مهم در امر شناسایی و معرفی گنجینه‌های تمدنی این سرزمین بوده که نقش مثبت و سازندة آنرا به هیچ وجه نمی‌توان نادیده گرفت. با توجه به این مهم، دانشمندانِ انستیتوت زبان و ادبیات اوزبیکی و ترکمنی اکادمی علوم، از طریق انجام تحقیقات علمی، برگزاری سیمینارها و کنفرانس‌های علمی از یک طرف در جهت معرفی نقش زبان اوزبیکی و گویش‌گران آن در تحولات فرهنگی افغانستان و از جانب دیگر در راستای توسعه و بالندگی این زبان شیرین مسؤولیت خویش را اداء نموده و آمادة خدمت گذاری بیشتر در این خصوص می‌باشد.

اکادمی علوم افغانستان از نام‌گذاری بیست و نهم میزان به‌عنوان «روز ملی زبان اوزبیکی» استقبال نموده و از مقام عالی ریاست جمهوری در این خصوص اظهار سپاس و قدردانی می‌کند. هم‌چنین از برگزار کننده‌گان برنامة حاضر ممنونیم که این چنین برنام باکیفیتی را تدویر نموده اند. توقع می‌رود که اشتراک کننده‌گان، کمال استفاده را از این برنامه برده و زوایای پوشیده زبان و ادبیات اوزبیکی را بشناسند.

به امید بالندگی و شگوفایی فرهنگ و دانش در کشور عزیز مان افغانستان!

و من الله توفیق!

بااحترام

سرمحقق دکتور عبدالظاهر شکیب

سرپرست رياست اکادمی علوم افغانستان

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۲ - ۱۱:۳۴
Background image

دفاع از پروژه علمی – تحقیقی تحت عنوان (( بررسی طرق وقایوی و تداوی پوسیدګی دندانها))

اکادمی علوم افغانستان معاونیت بخش علوم طبیعی- تخنیکی مرکز علوم طب محترم نامزد محقق داکتر احمد جاوید وردک عضو علمی مرکز علوم طب پروژه علمی – تحقیقی خویش را تحت عنوان (( بررسی طرق. . .

یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ - ۱۲:۲۴
Background image

ارزیابی كاربرد دیوار برشی کانکریتی در صنعت ساختمان

«کنفرانس علمی- تحقیقی» اکادمی علوم: معاون سرمحقق انجنیر محمد مرتضی "شیرزوی" آمر انستیتوت ساختمانی، مرکز ریاضی، فزیک و تخنیک، معاونیت بخش علوم طبیعی- تخنیکی اکادمی علوم افغانستان کنفرانس. . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ - ۱۰:۴۳
Background image

پروسس محصولات زراعتی و نقش آن در رشد اقتصاد کشور

«سیمینار علمی – تحقیقی» الیوم مؤرخ 24/10/1402 سیمینار علمی – تحقیقی تحت عنوان « پروسس محصولات زراعتی و نقش آن در رشد اقتصاد کشور » به اهتمام مرکز علوم کیمیا، بیولوژی و زراعت معاونیت بخش. . .

BACK TO NEWS