اثر "علم الکلام"چاپ گردید

Ezatullah_admin
پنجشنبه ۱۴۰۲/۸/۱۱ - ۱۱:۴۱
علم الکلام

کتاب «علم الکلام» اثر ارزشمندی از عالم و دانشمند بزرگ شبه قاره ی هند، شیخ مولانا محمد ادریس کاندهلوی حنفی است که به زبان اردو به تحریر در آمده و توسط استاد محمد امین مدقق اِرغانی در مرکز ترجمه ی اکادمی علوم افغانستان، در 388 صفحه به زبان دری ترجمه و توسط ریاست اطلاعات و ارتباط عامه اکادمی علوم افغانستان این اثر چاپ و منتشر گردیده است.

این اثر در نوع خود از گران سنگ ترین آثار علمی و تحقیقی اندرباب تبیین عقاید ناب اسلامی توأم با دلایل روشن و واضحی است که خیلی علماء و نویسنده‌گان کمی توانسته اند چنین ارمغانی به جامعه ی علم و تحقیق تقدیم کنند.

در این کتاب آغازش در مختصری از باره ی شخصیت و زندگی جناب نویسنده پرداخته و سپس در مباحث اساسی آن گام گذاشته و در قدم اول از ویژگی های بزرگ اسلام شروع و سپس به دلایل عقلی و نقلی آن همت به خرچ داده شده است. سپس به بیان حدوث و مخلوق بودن عالم هستی با دلایل واقعاً پذیرفتنی؛ و بعد از آن به بیان واضح صفات ذاتی و فعلی الله متعال همراه با دلایل واقعاً ناب و قوی که از سویی به سوالات شبهه افکنان پاسخ داده شده و از سوی دیگر دستاویز خوبی برای رهروانِ بینش عمیق دینی و اسلامی آماده کرده است. و همینطور به اعتراضاتی که از طرف خداناباوران و ملحدان در حریم عقاید ناب اهل سنت و الجماعت وارد می شده اند، پاسخ های متعدد، مستند، منطقی، و متقاعد کننده ارایه کرده است که حقا در کمتر کتب دیگر می توان چنین ویژگیهای بلند نوشتاری و تحقیقی را سراغ کرد. سپس به بیان رسالت انبیاء و به خصوص رسالت سیدنا محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم پرداخته و چنان دلایل قشنگ و باورکردنی را ارایه داده است که اهل ایمان را علاقمند تجدید بیعت با اسلام و تشدید نِطاق عقیده در کمرِ باورهای دینی می کند، و اهل شرک و عصیان را وادار به تمسکِ به دامن پر مهر اسلام و عقاید آن می گرداند. همچنین به اعتراضاتی که از جانب عیسویان، یهودیان و هندوهایی که مولانا با آنها در یک شبه قاره می زیسته است، پاسخ های قناعت بخشی داده است و بعد از آن به بحث آخرت و جهان پسین و همه موارد مربوط به آن پرداخته و از این تحقیق نیز موفقانه بیرون آمده و از میدان تبیین اندیشه های ناب اهل سنت و الجماعت در پرتوِ آیات روشن قرآن و کلام شیرین پیامبر آخر زمان، فاتحانه سر برآورده و کتاب را با کمال موفقیت به پایه ی اکمال رسانده است.

علاقمندان گرامی می توانند محتویات صفحات نخست این اثر را از لینک ذیل به دست آورند:

https://asa.gov.af/sites/default/files/2023-10/Theology_0.pdf

یادداشت: اثر ياد شده را از ریاست اطلاعات و ارتباط عامه اکادمی علوم به قيمت مناسب به دست آورده می توانید.

شماره تیلفون: ۰۲۰۲۲۰۱۲۷۹

تازه ترین اخبار

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۲ - ۱۰:۵۹
Background image

دفاع از پروژۀ علمی – تحقیقی تحت عنوان (بررسی کاربرد معادلات دیفرانسیل معمولی برای دریافت شدت جریان برق در برخی از مدار های برقی)

اکادمی علوم افغانستان معاونیت بخش علوم طبیعی – تخنیکی مرکز علوم ریاضی، فزیک و تخنیک محترم نامزد محقق خورشید انور "نیازی" عضو علمی مرکز علوم ریاضی، فزیک و تخنیک پروژۀ علمی – تحقیقی خویش. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۲ - ۱۱:۳۴
Background image

دفاع از پروژه علمی – تحقیقی تحت عنوان (( بررسی طرق وقایوی و تداوی پوسیدګی دندانها))

اکادمی علوم افغانستان معاونیت بخش علوم طبیعی- تخنیکی مرکز علوم طب محترم نامزد محقق داکتر احمد جاوید وردک عضو علمی مرکز علوم طب پروژه علمی – تحقیقی خویش را تحت عنوان (( بررسی طرق. . .

یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ - ۱۲:۲۴
Background image

ارزیابی كاربرد دیوار برشی کانکریتی در صنعت ساختمان

«کنفرانس علمی- تحقیقی» اکادمی علوم: معاون سرمحقق انجنیر محمد مرتضی "شیرزوی" آمر انستیتوت ساختمانی، مرکز ریاضی، فزیک و تخنیک، معاونیت بخش علوم طبیعی- تخنیکی اکادمی علوم افغانستان کنفرانس. . .

BACK TO NEWS