بررسی فرصت ها و چالش های استفاده از ظرفیت آبی دریای هریرود

Ezatullah_admin
پنجشنبه ۱۳۹۸/۱۲/۸ - ۸:۲۹
بررسی فرصت ها و چالش های استفاده از ظرفیت آبی دریای هریرود

بررسی فرصت ها و چالش های استفاده از ظرفیت آبی دریای هریرود
"کنفرانس علمی – تحقیقی"
--------------------------------------------------------------------
اکادمی علوم – کابل: محقق محمد نذير حيران عضو علمی مرکز زمین معاونیت علوم طبیعی – تخنیکی اکادمی علوم افغانستان کنفرانس علمی- تحقیقی خویش را تحت عنوان «بررسی فرصت ها و چالش های استفاده از ظرفیت آبی دریای هریرود» بتاریخ ٧/ ۱۲/ ۱۳۹۸ ارایه نمود.
وى پيرامون موضوع گفت:
عطف به گزارش سازمان ملل، همان اندازه که جمعیت جهان روبه افزایش است، به همان اندازه مصرف آب نیز روبه افزایش میرود. به اساس پیشبینی ارگان های ذیربط جمعیت کشور تا سال ۲۰۴۰ میلادی به بیشتر از ۴۷ میلیون نفر بالغ می گردد که در این صورت مقدار مصرف آب از حالت کنونی به چندین برابر بیشتر خواهد گردید. پس اگر وضعیت بدین منوال ادامه می یابد، سال های آینده، مشکلات و پرابلم های را در مصرف آب شاهد خواهیم بود، که سبب کشمکش‌ها بر سر منابع آب موجود حادتر و باعث منازعات محلی، منطقوی و بین المللی خواهد گردید.
در حال حاضر، عطف به رشد سرسام آور جمعیت، تقاضا و نیاز بیش از حد به آب به منظور، تهیه آب آشامیدنی و معیشتی، تولید مواد غذایی، رشد و توسعه صنایع و تولید برق آبی، در سراسر کشور با گذشت هر روز افزایش می یابد. ذوب شدن سریع ذخایر برفی و یخچالی کشور به علت تغییرات اقلیمی و گرمایش کره‌ی زمین به سطح جهان، سبب کاهش قابل ملاحظه‌ی منابع آبی گردیده و اهمیت و ضرورت آب را چندین برابر ساخته که با گذشت هر روز آب از جمله کالای ارزان و وافر نخواهد بود و دسترسی به آن از همان اهمیت و ارزش برخوردار خواهد بود که نفت از آن برخوردار بوده است. روی همین سبب استفاده از آب و حفاظت و نگهداری آن دغدغه و چالش های را در مجامع علمی و مسلکی ببار آورده و قسمیکه جلالتمآب رئیس جمهوری کشور در بخشی از سخنان شان در مورد چنین فرمودند: « آب آبروی ماست حفظ آبرو هدف ملی ماست.»
دریای هریرود که در شمال غرب افغانستان موقعیت دارد، از ظرفیت خوب آبی برخوردار بوده؛ ولی سالانه یک مقدار زیاد آب آن به نسبت نبود سد و بندهای ذخیروی به خارج از کشور انتقال می نماید. در حالیکه در مسیر دریای هریرود در خاک افغانستان صرف یگانه بند سلما با ظرفیت ۶۳۳ میلیون متر مکعب آب احداث گردیده است؛ ولی در طرف پائین دریا در خاک کشور ایران در حدود ۴۰ بند و سد اعمار و احداث گردیده و استفاده اعظمی صورت میگیرد.
بنابر آن ضرورت و نیاز اشد به مهار نمودن آب دریای هریرود محسوس است که دولت مردان خبیر و فهیم کشور توجه جدی را در مورد مبذول خواهند داشت.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۲ - ۱۱:۳۴
Background image

دفاع از پروژه علمی – تحقیقی تحت عنوان (( بررسی طرق وقایوی و تداوی پوسیدګی دندانها))

اکادمی علوم افغانستان معاونیت بخش علوم طبیعی- تخنیکی مرکز علوم طب محترم نامزد محقق داکتر احمد جاوید وردک عضو علمی مرکز علوم طب پروژه علمی – تحقیقی خویش را تحت عنوان (( بررسی طرق. . .

یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ - ۱۲:۲۴
Background image

ارزیابی كاربرد دیوار برشی کانکریتی در صنعت ساختمان

«کنفرانس علمی- تحقیقی» اکادمی علوم: معاون سرمحقق انجنیر محمد مرتضی "شیرزوی" آمر انستیتوت ساختمانی، مرکز ریاضی، فزیک و تخنیک، معاونیت بخش علوم طبیعی- تخنیکی اکادمی علوم افغانستان کنفرانس. . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ - ۱۰:۴۳
Background image

پروسس محصولات زراعتی و نقش آن در رشد اقتصاد کشور

«سیمینار علمی – تحقیقی» الیوم مؤرخ 24/10/1402 سیمینار علمی – تحقیقی تحت عنوان « پروسس محصولات زراعتی و نقش آن در رشد اقتصاد کشور » به اهتمام مرکز علوم کیمیا، بیولوژی و زراعت معاونیت بخش. . .

BACK TO NEWS