کتاب « فونولوژی زبان ترکمنی » به زیور چاپ آراسته گردید.

Ezatullah_admin
سه‌شنبه ۱۴۰۱/۹/۸ - ۱۲:۴
فونولوژی زبان ترکمنی

نویسنده کتاب نامزد معاون محقق نوریاغدی نور میباشداین کناب علمی- تحقیقی دارای یک مقدمه، چهار فصل میباشد، که هر فصل آن به عناوین فرعی تقسیم بندی شده است و برعلاه در برگیرندۀ نتیجه گیری و پیشنهادات می باشد. در فصل اول تحت عنوان مروری بر پیشینۀ موضوع است، که راجع به پیشینۀ زبان ترکمنی، زبان و لهجه های گروه ترکی خانوادۀ آلتای، مسائل الفباء و رسم الخط استفاده شده توسط اقوام ترکی زبان در طول سده ها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
در فصل دوم در رابطه به موضوعات زبان و تقسیم بندی آن از لحاظ شکل و مفهوم، رابطۀ آوا با زبان و آواشناسی با زبان شناسی، پیدایش زبان، بخشبندی زبانهای جهان از لحاظ منشأ و شکل ظاهر، زبانهای خانوادۀ آلتای، مراحل مختلف و تقسیم بندی زبانهای گروه ترکی، زبان و لهجه های ترکمنی و ویژه گیهای زبان ترکمنی و تفاوت آن با زبانهای غربی اوغوز (آذری و ترکی عثمانی) در زوایای گوناگون به بررسی گرفته شده است.
در فصل سوم در مورد فونیمشناسی، رابطۀ واجشناسی با آواشناسی، تفاوت فونیم و گرافیم، گرافیم یا واحد نوشتاری زبان توضیحات و معلومات ارائه گردیده است.
در فصل چهارم در مورد فونولوژی، دسته بندی صداها (واولها و کانسونانتها)، هماهنگی واولها و هماهنگی کانسونانتها و واولها، عدم هماهنگی واولها، تشابه صوتی، افزایش و کاهش واولها و کانسونانتها، تبدیل واولها و کانسونانت ها مورد بحث و پژوهش قرار گرفته و در آخراین فصل جدول الفبای زبان ترکمنی با مثالهای آن آورده شده است.
مبرمیت و هدف موضوع: مبرمیت و هدف موضوع بحیث پروژه علمی- تحقیقی، معیاری سازی فونیمهای زبان ترکمنی می باشد؛ زیرا در افغانستان ترکمنها در مناطق مختلف زنده گی داشته و با لهجه های متفاوت تکلم می نمایند و تفاوت لهجه ها بالای فونیمهای زبان ترکمنی تأثیر گذاشته و نظام آوایی این زبان را دچار پراکنده گی نموده است. بناء در پیشبرد این پروژۀ تحقیقی به قدر توان از میتود تشریحی بر بنیاد تحقیق از نوع کتاب خانه یی استفاده به عمل آمده است، تا بدین وسیله نظام آوایی زبان ترکمنی شکل معیاری را به خود گرفته، زمینه های تحقیق آسان و موارد کاربرد دقیق آن در آینده فراهم سازد.

علاقمندان گرامی می توانند محتویات صفحات نخست این اثر را از لینک ذیل بدست آورند:

https://asa.gov.af/sites/default/files/2022-11/%D9%81%D9%88%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C%20%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86%20%D8%AA%D8%B1%DA%A9%D9%85%D9%86%DB%8C.pdf

یادداشت: اثر ياد شده را از ریاست اطلاعات و ارتباط عامه اکادمی علوم به قيمت مناسب بدست آورده می توانید.
شماره تیلفون: ۰۲۰۲۲۰۱۲۷۹

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۳/۸ - ۹:۵۲
Background image

وضعیت شهروندی و شهر نشینی در کابل

“کنفرانس علمی – تحقیقی “ (طی دو دهه اخیر) ابتدا روی مبرمیت موضوع، هدف و شیوهٔ تحقیق صحبت شد،‌ بعداً در رابطه به تاریخچه شهر کابل مختصراً نکات چند بیان گردید. متعاقباً تعریف های از فرهنگ. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۲ - ۱۰:۵۹
Background image

دفاع از پروژۀ علمی – تحقیقی تحت عنوان (بررسی کاربرد معادلات دیفرانسیل معمولی برای دریافت شدت جریان برق در برخی از مدار های برقی)

اکادمی علوم افغانستان معاونیت بخش علوم طبیعی – تخنیکی مرکز علوم ریاضی، فزیک و تخنیک محترم نامزد محقق خورشید انور "نیازی" عضو علمی مرکز علوم ریاضی، فزیک و تخنیک پروژۀ علمی – تحقیقی خویش. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۲ - ۱۱:۳۴
Background image

دفاع از پروژه علمی – تحقیقی تحت عنوان (( بررسی طرق وقایوی و تداوی پوسیدګی دندانها))

اکادمی علوم افغانستان معاونیت بخش علوم طبیعی- تخنیکی مرکز علوم طب محترم نامزد محقق داکتر احمد جاوید وردک عضو علمی مرکز علوم طب پروژه علمی – تحقیقی خویش را تحت عنوان (( بررسی طرق. . .

BACK TO NEWS