اثر علمی «خط و دستور زبان اورمړی» به زیور چاپ آراسته گردید

Ezatullah_admin
سه‌شنبه ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۱۱:۴۹
خط و دستور زبان اورمړی

این اثر گرانبها تألیف سرمحقق دکتور خلیل الله اورمړ است که از طرف اکادمی علوم افغانستان جدیداً (ماه دلو ۱۳۹۹هـ. ش) چاپ گردیده است.

محتوای اثر

قسمیکه هر زبان در جامعه جایگاه و ارزش خاص خود را دارا میباشد، پس لازم است که به هر کدام آن توجه شده و در موردش تحقیق انجام شود. تا باشد که زبانهای پیشرفته، پیشرفته تر و زبانهای که گوینده گان کم دارند از بین نروند.

در این بخش پژوهش سرمحقق دکتور خلیل الله اورمړ که در مورد خط و دستور (تشریحی و تاریخی) زبان اورمړی است از اهمیت خاص برخوردار بوده که با چاپ آن تاریخ اورمړها، خط و مسایل زبانشناسی اورمړیان ضبط شده است.

موضوعات این اثر بعد از پیشگفتار، فهرست و مقدمه په سه بخش ذیل تقسیم میگردد:

۱ـ اورمړ ها و تاریخ آنها ۲ـ دستور تشریحی زبان اورمړی ۳ـ دستور تاریخی زبان اورمړی که (۳۹۱) صفحه را دربر میگیرد و در هر بخش آن موضوعات مهم مورد بحث قرار گرفته است.

در بخش نخست مروری به گذشتهٔ موضوع، اورمړها و سابقهٔ تاریخی آنها، وجه تسمیه اورمړ و بحث نظریات مؤرخین در مورد اورمړها آورده شده است.

در بخش دوم که همانا بخش دستور تشریحی زبان اورمړی میباشد، موضوعات چون نوشتن فونیم های اورمړی و طرز منابع تحقیق، جایگاه زبان اورمړی در زبانهای آریانی، واو در زبان اورمړی، (ی) در زبان اورمړی، هجا، فونیتیک، مصوتها و صامت های زبان اورمړی، صرف، اسم، صفت، ضمایر، اعداد، فعل، وجه فعل با تمام انواع آن، قید با همه انواع آن، عبارات و حروف اضافه را در بر میگیرد.

در بخش دستور تاریخی این اثر موضوعات فونیتیک، مصوتها و صامت های زبان اورمړی با تحول و تکامل آنها، بخش صرف که در بر گیرندهٔ اسم، ضمیر، اعداد، فعل، حروف ربط، حروف اضافه، پسایندها، پیشایندها و ادات است، با تحول و تکامل آنها مورد بحث و بررسی قرار داده شده و در اخیر فهرست مآخذ آورده شده است.

علاقمندان گرامی می توانند محتویات صفحات اول این اثر را از لینک ذیل بدست آورند:

https://asa.gov.af/.../%D8%AE%D8%B7%20%D9%88%20%D8%AF%D8...

یادداشت: اثر ياد شده را از ریاست اطلاعات و ارتباط عامه اکادمی علوم واقع شهرنو، به قيمت مناسب بدست آورده می توانید.

شماره تیلفون: ۰۲۰۲۲۰۱۲۷۹

تازه ترین اخبار

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۲ - ۱۰:۵۹
Background image

دفاع از پروژۀ علمی – تحقیقی تحت عنوان (بررسی کاربرد معادلات دیفرانسیل معمولی برای دریافت شدت جریان برق در برخی از مدار های برقی)

اکادمی علوم افغانستان معاونیت بخش علوم طبیعی – تخنیکی مرکز علوم ریاضی، فزیک و تخنیک محترم نامزد محقق خورشید انور "نیازی" عضو علمی مرکز علوم ریاضی، فزیک و تخنیک پروژۀ علمی – تحقیقی خویش. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۲ - ۱۱:۳۴
Background image

دفاع از پروژه علمی – تحقیقی تحت عنوان (( بررسی طرق وقایوی و تداوی پوسیدګی دندانها))

اکادمی علوم افغانستان معاونیت بخش علوم طبیعی- تخنیکی مرکز علوم طب محترم نامزد محقق داکتر احمد جاوید وردک عضو علمی مرکز علوم طب پروژه علمی – تحقیقی خویش را تحت عنوان (( بررسی طرق. . .

یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ - ۱۲:۲۴
Background image

ارزیابی كاربرد دیوار برشی کانکریتی در صنعت ساختمان

«کنفرانس علمی- تحقیقی» اکادمی علوم: معاون سرمحقق انجنیر محمد مرتضی "شیرزوی" آمر انستیتوت ساختمانی، مرکز ریاضی، فزیک و تخنیک، معاونیت بخش علوم طبیعی- تخنیکی اکادمی علوم افغانستان کنفرانس. . .

BACK TO NEWS